Als je in Google Analtics rapporten ziet at je conversies of referrals zien afkomstig van banken dan is de kans groot dat je iets nog niet correct is ingesteld in Google Analytics.

Waarom worden conversies aan banken toegewezen

Conversies worden in Google Analytics toegewezen aan de laatste indirecte klik. Als er bijvoorbeeld verkeer vanuit Google Ads naar je website komt zal analytics dat registreren. Als bezoekers vervolgens weggaan en via een andere bron de website terugvinden dan wordt een nieuwe sessie gestart in Google Analytics en wordt de nieuwe bron als afkomstige bron gezien en als er dan een conversie plaatsvindt zal die bron worden gebruikt bij de toewijzing van conversies. Als je een webshop hebt of een site waar je een betaalsysteem gebruikt met iDeal dan worden bezoekers in het betaalproces geredirect naar de betaalpagina van de bank alvorens ze terug worden gelinkt naar de bedankt pagina. Hierbij start Google Analytics dus een nieuwe sessie met de bank als afkomst direct op de bedankt pagina.

Hoe voorkomen we dat banken in Google Analytics komen

Door alle banken in het checkout proces als verwijzingsuitsluiting op te nemen. Hierdoor wordt er nog steeds een nieuwe sessie gestart met type direct maar gezien de toewijzing gaat naar de laatste indirecte bron wordt de juiste bron toegewezen in Google Analytics.

Dit kun je doen door te gaan naar de beheersomgeving van Google Analytics. In GA4 is dit een beetje verstopt.
Je gaat onder property naar Gegevenstreams => De steam die je gebruikt => Taginstellingen instellen => Toon alles => Een lijst met ongewenste verwijzingen maken
Hier moet je vervolgens de domeinnaam van alle banken toevoegen. Je kunt het zoektype zo laten dat “Verwijzingsdomein bevat” Dit is in de meeste gevallen goed om bijvoorbeeld in een keer .nl en .be adressen uit te sluiten. Je moet hier alleen een beetje mee oppassen. Als je ING hiermee uitsluit zou je alle websites uitsluiten die ergens in de domeinnaam ING hebben staan en dat kunnen er best veel zijn. In dat geval kun je beter de exacte domeinnaam selecteren. De meeste banken gebruiken subdomeinen. Die hoef je niet in te vullen. De volledige domeinnaam is prima.

Hier gelijk een lijst met de meest gebruikte domeinen voor betalingen:

Afbeelding 1. [Screenshot] Overgenomen van Google Tag Manager (Google,2023)

  • mollie.com
  • mollie.nl
  • bunq.com
  • sofort.com
  • ing.com
  • ing.nl
  • ing.be
  • girogate.be
  • rabobank.nl
  • snsbank.nl
  • bank
  • abnamro.nl
  • triodos.nl
  • asnbank.nl
  • knab.nl
  • regiobank.nl
  • handelsbanken.nl
  • revolut.com
  • paypal.com
  • cbc.be
  • kbc.be
  • vanlanschotbanken.com
  • bitsafe.com
  • belfius.be

Referenties

Google. (2023, 6 augustus). Screenshot Google Analytics 4. https://analytics.google.com