Gepubliceerd in: Google Tag Manager
Wat is de Conversion Linker in Google Tag Manager
Wat is de Conversion Linker in Google Tag Manager
De conversion linker tag in Google Tag Manager zorgt ervoor dat conversies goed worden doorgegeven aan de Google Ads conversion tag.
Dit heeft te maken met hoe Safari met 3rd-party cookies omgaan. Apple zorgt er namelijk voor dat de cookies die Google gebruikt om conversies te meten, na 24 uur niet meer aan de Google Ads klik gerelateerd kunnen worden. Dit is vervelend omdat conversies vaak niet op dezelfde dag als de Google Ads klik worden gegenereerd. In dat geval zou de conversie niet meer aan Google Ads worden toegewezen. Dat is natuurlijk niet correct. De Conversie linker verhelpt dat probleem.
Hoe werkt de Conversie Linker?
De conversie linker staat de 3rd-party cookie met daarin de gclid op in een 1st-party cookie. Hierdoor worden de gegevens uit de Google Ads klik opgeslagen in een cookie die altijd geaccepteerd wordt.
De conversie linker tag plaatsen is vrij simpel. Deze heeft namelijk verder geen instellingen nodig en wordt ingesteld met als trigger “alle pagina’s”.
Geavanceerde instellingen
Er zijn echter wel geavanceerde instellingen mogelijk. Deze zijn van toepassing wanneer meerdere domeinnamen worden gebruikt en bestemming en conversiepagina op verschillende domeinen ligt. Het instellen van cross-domain tracking voor Google Analytics helpt niet om ook Google Ads kliks door te geven aan de andere domeinnaam. In dat geval zal het linken van verschillende domeinen ingeschakeld moeten worden en alle domeinnamen ingevuld moeten worden om te koppelen. Dit zal dan queryparameters met de gclid meesturen wanneer er van de ene naar de andere domeinnaam wordt gelinkt. Het kan echter ook zijn dat GTM aangestuurd moet worden om geen queryparameters te gebruiken maar een fragment. In dit geval is dat ook hier in te stellen.
Cookie-instellingen overschrijven is iets waar je eigenlijk niet aan wilt sleutelen. Dit staat eigenlijk altijd goed. Gebruik dit alleen als bijvoorbeeld cross domain tracking is ingesteld en je niet wilt dat de kliks van een domein als conversie gemeten moeten worden bij een ander domein.
Meer over cookie instellingen overschrijven