GA4 Ecommerce tracking

Ecommerce implementeren in GA4

Ecommerce tracking in GA4 zorgt ervoor dat verkoopcijfers van je webshop in Google Analytics komen. Om dit te implementeren is een technische implementatie in de webshop nodig (veelal via een plugin). Deze zal uw productgegevens en verkoopdata klaarzetten die aan de Analytics tag kan worden meegegeven. Dit doen we veelal met hulp van Google Tag Manager. Vervolgens kunnen we in Google analytics specifieke rapportages maken en remarketinglijsten aanmaken om bijvoorbeeld verlaten winkelwagens te kunnen remarketen.
  • Uw verkoop data in Google Analytics
  • Uitgebreide verkoopdata
  • Remarketinglijsten maken o.b.v. fase in verkooptraject
  • Duidelijke rapportages

Ecommerce Tracking implementeren

Het verzamelen van data is erg belangrijk voor het goed optimaliseren van marketingbudget. Google Analytics 4 is hierbij een handige service die wij veelal gebruiken bij het inzichtelijk maken van die data. Echter is het vaak wel nodig dat bepaalde technische zaken geregeld moeten worden om die data in Analytics te krijgen.

Technische implementatie op uw webshop

datalayer

Om uw verkoopdata naar Analytics te sturen is het nodig dat verkoopgegevens door uw webshop worden verzameld en in de dataLayer klaargezet alvorens dit naar Analytics kan worden gestuurd. Er zijn nogal wat verschillende gegevens die voor Ecommerce Tracking in de Data Layer gezet moet worden. Gelukkig is er eigenlijk voor ieder e-commerce systeem wel een extensie of plugin beschikbaar die dit voor u regelt./p>

Ecommerce Tracking implementeren

De gehele funnel inzichtelijk

Het verzamelen van data is erg belangrijk voor het goed optimaliseren van marketingbudget. Google Analytics 4 is hierbij een handige service die wij veelal gebruiken bij het inzichtelijk maken van die data. Echter is het vaak wel nodig dat bepaalde technische zaken geregeld moeten worden om die data in Analytics te krijgen.

Standaard meet Analytics alleen paginaweergaven. Dit is niet voldoende voor een webwinkel. Hier wil je de verkoop kunnen inzien. Deze moeten eerst via de webshop klaar worden gezet zodat die gebruikt kunnen worden voor de Analytics tag’s. Dit kunnen we veelal via plugins doen. Hieruit zullen gebeurtenissen zoals add_ta_carts or purchases komen die we vervolgens aan de tag’s meegeven. Dit doen we idealiter via Google Tag Manager om het snel te kunnen implementeren zonder dat hier al te veel techniek bij komt kijken. Als dit in is gericht i0s het mogelijk om inzichtelijk te maken welke stap in de conversiefunnel een bezoeker reeds heeft doorlopen. Bijvoorbeeld het bekijken van slechts een productpagina, product toegevoegd aan de winkelwagen en diverse stappen in het check-out proces. Iedere stap die hier genomen wordt kan een fase in de conversiefunnel zijn.

Voor remarketing is dit erg belangrijk. Bezoekers die in het afrekenproces zijn afgehaakt zijn wellicht meer waard dan bezoekers die alleen een product hebben bekeken en hier kunt u in Analytics remarketinglijsten voor maken.

Voor het correct implementeren van Ecommerce Tracking is een technische implantatie nodig die verschilt per webwinkelsysteem. Neem contact op voor advies hierover.

Inrichten van e-commerce tracking in GA4

tag manager

Voor het inrichten van e-commerce tracking is het nodig om productgegevens en gebeurtenissen naar Google Analytics te sturen en zal de trackingcode aangepast moeten worden. Hiervoor werken wij met Google Tag Manager en gebruiken veelal plugins om de e-commerce data op de achtergrond van de webshop (in een DataLayer variabele) op te slaan welke we in Google Tag Manager kunnen gebruiken om naar Analytics te sturen.

Voor de implementatie kan het beste gewerkt worden aan de hand van een meetplan waarin staat omschreven welke data moet worden verzameld en welke technische aanpassingen daarvoor nodig zijn. Voor populaire systemen zoals WordPress en Magento zijn reeds ontwikkelde plugins beschikbaar die de benodigde data verzamelen. Andere systemen kunnen echter vereisen dat een webdeveloper handmatig code schrijft die nodig is om alles werkend te krijgen. Neem daarom direct contact op zodat wij advies op maat kunnen geven.

Heeft u nog vragen?

Neem direct contact op

Contact

Contact

Ganeshastraat 17,
1363 XA Almere

Volg mij