Google Tag Manager

Google Tag Manager inrichten

Als technisch marketeer en developer kan ik u goed helpen met het inrichten van GTM en het meetbaar maken van uw doelen.

  • Inrichten van Google Analytics en GA4
  • Implementatie van de dataLayer
  • E-commerce tracking
  • Conversietracking
  • Crossdomain tracking
  • en nog veel meer

Heeft u tracking issues?

Ik houd mij veel bezig met het meetbaar maken van bijvoorbeeld e-commerce tracking in Analytics en het meetbaar maken van doelen voor adverteerprogramma's zoals Facebook en Google Ads.

Een implementatie vereist soms aanpassingen op de website. Hierbij kan ik een adviserende rol hebben tussen u en degene die uw website onderhoudt.

  • DataStudio rapportage
  • Overleg met uw developer
  • GA4 migratie
  • E-commerce tracking

Een aantal van de GTM diensten

Met Google Tag Manager kan veel gedaan worden maar meestal hebben we het over het plaatsen van marketing tag's

Google Analytics inrichten

Google Tag manager

Voor Google Analytics implementaties gebruik ik bij voorkeur Google Tag Manager. Hiermee kunnen we vooralsnog eenvoudig zaken als event tracking rekelen zonder steeds code te hoeven schrijven. De wat complexere implementaties vereisen veelal om met sales data te werken die met hulp van wat javascript code via de dataLayer vanuit de website naar GTM gecommuniceerd moeten worden.

Hiermee kunnen we Analytics implementaties die anders vrij lastig zijn vooralsnog eenvoudig inrichten en beheren.

Crossdomain tracking

Website design

Als je meer dan een website binnen dezelfde Google Analytics account wilt tracken bijvoorbeeld omdat je landingspagina's hebt op een andere domein of een multi domein website hebt, dan loop je tegen het probleem aan dat analytics niet ziet dat de conversie die op website B gedaan kwam afkomstig is van een advertentie die naar website A ging. Met Crossdomein tracking stellen we Analytics zo in dat er een link wordt gelegd tussen die twee zodat dit wel het geval is.

Conversietracking voor Facebook en Google Ads

webdevelopment

Voor het doormeten van campagnes in Facebook, Google Ads en andere adverteerprogramma's moeten conversiepixels worden geplaatst. We kunnen dit op verschillende manieren doen. Voor Google Ads is er een koppeling met Google Analytics en je kunt conversies vandaaruit importeren. Vanwege het last click attributiemodel missen er dan vaan conversies in Google Ads. Daarom werk ik vrijwel uitsluitend met de Google Ads conversie tag die we vooralsnog eenvoudig vanuit GTM kunnen activeren.

Facebook geeft echter steeds meer uitdagingen betreft conversiemeting ivm browsers en adblockers die dit blokkeren. Hiervoor is alleen GTM vaak niet meer voldoende. Hiervoor kunnen we veelal ook via server side event tracking instellen. Hetzij via de FB conversions API of via server sided GTM.

Server Side GTM Tracking

google search

In toenemende mate worden tracking scrips zoals conversietracking geblokkeerd door privacy instellingen in browsers en ad blockers. Om dit tegen te gaan kunnen we server sided tracking opzetten. Hiervoor zetten we naast een gewone GTM container ook een Server Sided GTM container op die draait op een subdomein van de website die gehost wordt op het Google Cloud Platform.

Omdat we nu niet meer met 3th partie cookies werken maar met 1st party cookies kunnen we vanuit de client sided GTM data naar de server sided GTM sturen die vervolgens tag's naar Analytics en adverteerprogramma's kan sturen via een server sided API request die niet geblokkeerd wordt door een browser.

Google Tag Manager

Welke data wilt u van uw website weten?

Wat kun je verwachten

Ik zal zorgen voor correcte implementatie van tag's in GTM en eventueel andere plekken. Voor sommige dingen is het handig dat de dataLayer correct geïmplementeerd wordt. Veel dingen kan ik zelfstandig uitvoeren maar heb niet van ieder CMS of webshop systeem kennis. Hierbij is het handig dat uw developer dit doorvoert. Ik zal in dat geval direct met uw developer kunnen schakelen om dit voor elkaar te krijgen.

De migratie van de bestaande Google Analytics naar GA4 is noodzakelijk. De meeste dingen kunnen vooralsnog routinematig in een korte tijd worden doorgevoerd. Voor wat meer complexere website zoals webwinkels is het wel eerst nodig dat de dataLayer wordt aangepast zodat alle doelen op dezelfde manier blijven werken.

Ik kan u helpen met Google Tag Manager vraagstukken, Google Analytics, Data studio en het implementeren in verschillende adverteerprogramma's. Met in het bijzonder te noemen Google Analytics, GA4, Google Ads, Bing ads en Facebook Ads.

U kunt mij ook inhuren voor uw bureau. Hierbij kan ik geheel whitelabel of onder uw naam deze werkzaamheden voor uw klanten uitvoeren.

Contact

Contact

Ganeshastraat 17,
1363 XA Almere

Volg mij