Server Side GTM

Google Tag manager Server Side

Server Side GTM is een handige manier om te voorkomen dat Safari of adblockers ervoor zorgen dat je conversietracking niet meer werkt en je onnodig bezoekers blijft retargetten en campagnes minder goed geoptimaliseerd kunnen worden.

Waarom server side tracking?

Tegenwoordig blokkeren browsers zoals Safari en adblockers vaak de third-party cookies die nodig zijn voor het meten van conversies voor je advertenties. Safari doet dit standaard, tenzij hier expliciet toestemming voor is gegeven in de browserinstellingen. Daarnaast heeft Google aangekondigd dat vanaf 2025 ook Chrome third-party cookies zal blokkeren.

Het gebruik van Google Consent Mode en een cookiemelding op de website lost dit probleem niet op. Hierdoor zullen conversiemetingen van veel gebruikers niet correct worden toegewezen, wat leidt tot onnauwkeurige analytics-rapportages. Belangrijker nog, conversies kunnen niet altijd aan advertenties worden toegewezen, waardoor bezoekers steeds opnieuw worden getarget en biedstrategieën op basis van kunstmatige intelligentie minder data hebben om van te leren.

    Wat kun je van Server side GTM verwachten?

    Met Server-side GTM kunnen we echter nauwkeurigere conversietracking realiseren. Dit zorgt ervoor dat bezoekers tijdig uit retargetinglijsten worden verwijderd, waardoor onnodig advertentiebudget wordt bespaard. Bovendien worden marketingtags server-side afgevuurd en werken ze met behulp van first-party cookies.

    • Weinig verspilt budget
    • Website zal sneller werken
    • first-party cookies
    • Zuivere conversietracking
    • Lagere kosten
    • Lagere CPA

    Server Side Tracking in het kort

    Het belangrijkste voordeel van server-side GTM is dat marketingscripts server-side worden verstuurd in plaats van in de browser van de gebruiker. Hierdoor kan de informatie voor conversiemeting niet worden geblokkeerd door browsers of adblockers. Server-side tagging hoeft niet per se via Google Tag Manager te werken. Dit kan bijvoorbeeld ook worden geprogrammeerd in de website of via een plugin die informatie naar Facebook Ads stuurt via de Facebook Conversions API. Google Tag Manager maakt dit proces echter gemakkelijker te beheren.

    Wat kost Server Side Tracking

    Bij server-side GTM moet je rekening houden met twee kostenposten: de eenmalige inrichtingskosten en de maandelijkse hostingkosten.

    Het inrichten van server-side GTM vereist zowel het opzetten van de web- als de servercontainer en het zorgen dat conversies niet dubbel worden geteld. Dit is sterk afhankelijk van het aantal en het type marketingtags die in GTM worden gebruikt. Houd rekening met een eenmalige inrichtingskost van ongeveer €500,- maar zal berekend worden op basis van wekelijke uren.

    Daarnaast moet de server gehost worden, waarbij de kosten meestal afhankelijk zijn van het verkeer. Google biedt hosting aan via het Google Cloud Platform (GCP), maar dit is vaak een dure oplossing en er zijn betere alternatieven beschikbaar. Voor server-side GTM werk ik voornamelijk met Stape of TAGGRS, die abonnementen aanbieden vanaf ongeveer €20 per maand. Websites met veel verkeer komen meestal uit op ongeveer €100 per maand.

    FB Ads conversietracking via de Conversions API

    Facebook conversions API

    Met name voor Facebook Ads is server-side tagging relevant, omdat ongeveer 40% van alle tags die via browsers naar Facebook Ads worden gestuurd, geblokkeerd worden. Via de Facebook Conversions API kunnen berichten rechtstreeks naar Facebook worden gestuurd, server-side GTM maakt hier intern ook gebruik van.

    Het is belangrijk om te weten dat niet alle gebeurtenissen server-side worden geregistreerd. Bijvoorbeeld, het toevoegen van producten aan een winkelwagen gebeurt in de browser en wordt aan de kant van de client geregistreerd. Veel plugins die de Conversions API implementeren, bieden hiervoor helaas alleen een oplossing als er een bedanktpagina is die in dit geval dus niet voorhanden is. Met server-side GTM worden deze gebeurtenissen echter in de webcontainer geregistreerd die deze vervolgens naar de servercontainer verstuurd.

    Facebook geeft echter de voorkeur aan het gebruik van browsergebeurtenissen vanwege browsercookies, waardoor zowel browser- als servergebeurtenissen worden verstuurd. Hierbij moet een van de twee gebeurtenissen verwijderd worden. Dit wordt gedaan door een gebeurtenis-ID met beide mee te zenden, zodat Facebook deze kan herkennen en een van de twee kan verwijderen.

    GTM Server Side laten inrichten

    Betere conversietracking met server side GTM tracking

    Vragen over Server side GTM

    Voor server-side GTM is ook een web-GTM nodig. De web-GTM registreert gebeurtenissen die alleen in de browser plaatsvinden, zoals klikken op knoppen, scrollgebeurtenissen, enzovoort. De web-GTM stuurt vervolgens een bericht naar de server-GTM, die dan de tag afvuurt.

    Dit is een stap in de goede richting, maar kan nog steeds met externe scripts en third-party cookies werken die geblokkeerd worden. Als de servercontainer op een subdomein van de website draait en de webcontainer van dat adres wordt ingeladen, worden bijvoorbeeld ook de scripts van Google vanaf dat adres ingeladen en naar dat adres gestuurd in plaats van direct naar Google. Hiervoor zijn geen third-party cookies nodig, maar first-party cookies. Berichten binnen dezelfde website worden gezien als intern verkeer, en first-party cookies worden niet geblokkeerd omdat deze meestal alleen worden gebruikt voor de interne werking van de website.

    Met andere woorden, we kunnen third-party cookies en scripts omzetten in first-party cookies en scripts die niet geblokkeerd worden.

    Server Side GTM omzeilt niet de AVG maar de beperkingen die browsers en adblockers ons opleggen door structureel conversietracking te blokkeren. Ook met server side GTM zullen we om toestemming voor cookies moeten vragen. Daarnaast vereist Google ook dat we Consent Mode implementeren voor de tags naar Google waar Server Side GTM geen invloed op zal hebben. De data die door de server side GTM-containers verwerkt wordt zou idealiter ook op een server ergens in de EU worden gehost zodat die onder het toezicht van de Europese privacywetgeving zal vallen.
    Voor FB Ads sturen we zowel client side als server side events naar FB. Dit is omdat FB toch voorkeur geeft aan browser events. Om te voorkomen dat conversies dubbel worden geteld geven we een uniek ID aan zowel het browser als het server event mee die FB Ads kan matchen. Als dat gebeurd zal FB de dubbele conversie dedupliceren. Ofwel het server event niet meetellen.
    Dit is geen probleem. Het enige wat ik van u vraag is om de server dan op te zetten. Dit kan in een paar klikken vanuit GTM.

    Je hebt twee GTM-containers: een webcontainer en een servercontainer. De webcontainer verzamelt alle data zoals een reguliere GTM-container dat ook zou doen. Als er een nieuwe tag wordt aangemaakt, kan dit op de gebruikelijke manier in de web-GTM-container worden gedaan. De Google Tag voor GA4 in de webcontainer wordt echter zo ingesteld dat deze data naar de servercontainer tag stuurt in plaats van direct naar Google.

    In de servercontainer is vervolgens een tag nodig die luistert naar alle GA4-gebeurtenissen en deze direct doorstuurt.

    Ja waarom niet. Ik stel voor om bij stape een account aan te maken en hun YouTube kanaal te raadplegen. Zo'n beetje alles is daar wel te vinden en met wat technische kennis is het best goed te begrijpen. Ik doe het alleen vaker dus doe deze werkzaamheden waarschijnlijk wat sneller.

    Bij server-side GTM moet je nog steeds een cookiemelding tonen en om toestemming vragen voor cookies en trackingscripts. Zonder deze toestemming mag je geen data via de servercontainer versturen.

    De servercontainer dient gehost te worden op een server. Dit kan bij Google zelf, bij TAGGRS of Stape, of je kunt deze zelf hosten binnen een Docker-image. In de meeste gevallen zou ik TAGGRS of Stape aanraden. Zij bieden abonnementen aan vanaf ongeveer €20 per maand, waarbij je betaalt voor het aantal requests. Als je weinig verkeer hebt, zijn er ook gratis abonnementen beschikbaar.

    Voor een inschatting van het aantal benodigde requests kun je het beste naar GA4 gaan en in het gebeurtenissenrapport het totale aantal gebeurtenissen per maand (piekmaand) bekijken. Vermenigvuldig dit getal met twee voor een realistisch beeld van wat je ongeveer nodig hebt.

    Als je een multi-domeinwebsite hebt waarbij alles binnen dezelfde GTM-container wordt onderhouden, heb je een multi-domein GTM nodig omdat je anders nog steeds met third-party cookies werkt. Hiervoor zijn de hostingkosten aanzienlijk hoger. De goedkoopste oplossing is dan TAGGRS met een abonnement van €57,- per maand.

    Contact

    Contact

    Ganeshastraat 17,
    1363 XA Almere

    Volg mij