Server Side GTM

Google Tag manager Server Side

Server Side GTM is een handige manier om te voorkomen dat Safari of adblockers ervoor zorgen dat je conversietracking niet meer werkt en je onnodig bezoekers blijft retargetten en campagnes minder goed geoptimaliseerd kunnen worden.

Wat is er aan de hand met de IOS 14 update voor FB Ads?

Apple heeft een update gedaan waarin ze 3th party cookies standaard blokkeren tenzij dat gebruikers expliciet aangeven daar geen problemen mee te hebben. Je voelt hem al aankomen. Dat doet praktisch niemand waardoor 40% van je conversies waarschijnlijk niet of niet goed worden gemeten. Hierdoor blijven retargetting campagnes reeds geconverteerde bezoekers constant retargetten en blijf je kosten maken en ziet get AI algoritme wat je campagnes hoort te optimaliseren minder goed wat wel en niet goed gaat.

    Wat kun je van Serverside GTM verwachten?

    Met Server side GTM zullen we correctere conversietracking krijgen en worden bezoekers tijdig uit retargetting lijsten gegooid zodat we geen onnodig adverteerbudget verspillen

    • Lagere CPA
    • Weinig verspilt budget
    • Zuivere conversietracking
    • Lagere kosten

    Server Side Tracking in het kort

    Het voordeel van server side tracking is dat deze niet geblokkeerd wordt door Safari en adblockers. Maar via een API request met een adverteersysteem werkt. Dit hoeft niet perse via Google Tag Manager gedaan te worden. We kunnen FB Ads via een plugin bijvoorbeeld ook via de Conversions API laten werken. Maar GTM maakt ons leven wel een stuk makkelijker.

    Wat kost Server Side Tracking

    Voor Server side Tracking werk ik met strape.io Dit is een veel goedkopere oplossing die ook nog eens praktischer werkt en met betere support dan wanneer je dit op het Google Cloud Platform wilt zetten. Je bent daar voor een website waarschijnlijk €20,- aan hostingkosten per maand kwijt voor een server container. Je betaalt in feite voor requests en er zijn een paar een aantal pakketten. Er is een gratis pakket maar met 200 tot 500 bezoekers per maand ga je daar waarschijnlijk wel doorheen. Voor twee tientjes in de maand mag je 500.000 requests per maand doen. Dat is voor de meeste websites toch wel voldoende.

    Die GTM server container moet opgezet en ingericht worden. Hier ben ik in de meeste gevallen 3 tot 6 uur mee bezig. Het ligt aan wat je allemaal wilt doormeten. Hiervoor reken ik een uurtarief a €85,- op basis van nacalculatie.

    GTM Server Side laten inrichten

    Betere conversietracking met server side GTM tracking

    Vragen over Server side GTM

    De gewone GTM is eigenlijk alleen een stukje Javascript wat ingeladen wordt op de website wat vervolgens in de browser van de eindgebruikers op bepaalde acties tag's kan versturen. Veel van die tag's waaronder bijvoorbeeld Google analytics, Google Ads en FB Ads gebruiken daarvoor cookies om de gebruikers die via een advertentie is gekomen te matchen met de gebruikers die uiteindelijk die conversie heeft gedaan.

    Nu verzamelen deze bedrijven echter wel wat meer data dan alleen die conversie en dat is een privacy vraagstuk waarvoor Apple heeft besloten hun klanten te beschermen tegen misbruik en blokkeren standaard alle 3th party cookies in Safari. Tevens doen adblockers min of meer hetzelfde. Dit heeft echter grote gevolgen voor iedere organisatie die online wilt adverteren.

    Met server side tracking zetten we twee GTM containers op. We hebben de gewone GTM nog steeds op de website staan maar we gebruiken die alleen voor het verzamelen van data en sturen dat vervolgens naar de server container toe. Die server container wordt vervolgens op een subdomein van de website geïnstalleerd waardoor we 1st party cookies kunnen gebruiken voor het bijhouden van alle bezoekers. De server container ontvangt en verstuurd de tag via een API request naar het adverteersysteem.

    Nu verzamelen deze bedrijven echter wel wat meer data dan alleen die conversie en dat is een privacy vraagstuk waarvoor Apple heeft besloten hun klanten te beschermen tegen misbruik en blokkeren standaard alle 3th party cookies in Safari. Tevens doen adblockers min of meer hetzelfde. Dit heeft echter grote gevolgen voor iedere organisatie die online wilt adverteren.

    Server Side GTM omzeilt niet de AVG maar de beperkingen die Safari en adblockers ons opleggen door structureel conversietracking te blokkeren. Ook met server side GTM zullen we om toestemming voor cookies moeten vragen en daarom sturen. GTM heeft een geweldige manier om met consent om te gaan. De servers zelf worden geïnstalleerd binnen een datacenter in Nederland en dit valt ook onder de Europeese privacywetgeving.
    Voor FB Ads sturen we zowel client side als server side events naar FB. Dit is omdat FB toch voorkeur geeft aan browser events. Om te voorkomen dat conversies dubbel worden geteld geven we een uniek ID aan zowel het browser als het server event mee die FB Ads kan matchen. Als dat gebeurd zal FB de dubbele conversie dedupliceren. Ofwel het server event niet meetellen.
    Dit is geen probleem. Het enige wat ik van u vraag is om de server dan op te zetten. Dit kan in een paar klikken vanuit GTM.

    Je hebt twee GTM containers. De client container verzameld alle data zoals je zou verwachten. Als je nieuwe tag's maakt kun je dit op de gebruikelijke manier in de client GTM container doen. De GA4 tag in de client container is echter zo ingesteld dat die deze data naar de Server container tag stuurt ipv direct naar Analytics. De server container stuurt dit vervolgens naar analytics.

    De GA4 tag heeft echter een prominente rol in de server container. Vanuit de client GTM is het veelal gebruikelijk om events via de GA4 tag naar de server container te sturen. Je wilt ze misschien niet allemaal in Analytics hebben. Omdat bijvoorbeeld FB events andere gebeurtenisnamen hebben. Om deze reden hebben we vaak een handmatige implementatie en dat is iets waar je rekening mee moet houden als je nieuwe events maakt in de client side voor Google analytics. Die moet dan mogelijk ook in de server container worden toegevoegd.

    Ja waarom niet. Ik stel voor om bij strape.io een account aan te maken en hun YouTube kanaal te raadplegen. Zo'n beetje alles is daar wel te vinden en met wat technische kennis is het best goed te begrijpen. Ik doe het alleen vaker dus doe deze werkzaamheden waarschijnlijk wat sneller.

    Contact

    Contact

    Ganeshastraat 17,
    1363 XA Almere

    Volg mij