GA4 Implementatie

Google Analytics (GA4) inrichten

Google Analytics en GA4 implementaties, daar kan ik u goed mee helpen. Ik regel dit veelal vrij snel met hulp van Google Tag Manager en eventueel wat plugins op uw website.

  • Opzetten tracking via GTM
  • Implementatie van de dataLayer
  • E-commerce tracking
  • Conversietracking
  • Crossdomain tracking
  • en nog veel meer

Migratie naar GA4

Omdat Google per 1 juli 2023 stop met het verzamelen van data in Google Analytics versie is het noodzakelijk om over te gaan naar GA4.

Ik kan u helpen bij de migratie en implementatie van Google Analytics 4. Uw huidige Analytics account kan gewoon blijven bestaan en we kunnen verkeer in beide accounts naast elkaar verzamelen.

  • DataStudio rapportage
  • Overleg met uw developer
  • GA4 migratie
  • E-commerce tracking

Waar aan denken bij GA4

Een aantal zaken werken compleet anders in GA4 ten opzichte van Analytics versie 3

Gebeurtenissen en conversies

Google Tag manager

In GA4 kunnen we alleen nog maar doelen meten op basis van gebeurtenissen. In tegenstelling tot de oude Analytics kennen we echter veel gebeurtenissen direct in GA4 instellen zonder gebruik te maken van Google Tag Manager. Echter zitten hier ook wat beperkingen in waardoor sommige events nog steeds via GTM ingesteld moeten worden.

Conversies instellen is echter een stuk gemakkelijker en overzichtelijker geworden en zolang er gebeurtenissen zijn geregistreerd kunnen deze met terugwerkende kracht als conversie worden toegerekend.

Instellingen

Website design

In de instellingen moeten een aantal zaken geregeld worden. Denk hierbij aan het instellen van gebeurtenissen en het meetbaar maken van doelen. Maar daarnaast moeten ook wat andere dingen geregeld worden als het koppelen van Google Ads en het instellen van remarketing doelgroepen, aanpassen van custom dimensies en metrics en het aanzetten van Google Signals zodat conversies beter kunnen worden toegewezen.

E-commerce tracking

webdevelopment

Voor Ecommerce tracking is er veel veranderd in GA4. Hierbij wordt de verkoopinformatie op de website verzameld en via de dataLayer (een stukje code op de website) met Analytics gecommuniceerd. De dataLayer moet er echter bij GA4 compleet anders uitzien dan bij Enhanced ecommerce tracking in Universal Analytics en het wordt ook op andere wijze met Analytics gedeeld. Hiervoor is vaak een technische aanpassing nodig.

Voor veel webshop systemen zoals Woocommerce en Magento bestaat dit uit een nieuwe plugin installeren en deze configureren maar er is niet altijd een directe oplossing waardoor er code aangepast moet worden.

Ecommerce tracking

Standaard rapporten

google search

Een groot nadeel van GA4 vind ik dat er bijna geen standaardrapporten in zitten die wel in de oude versie van Analytics zitten. Hierdoor wordt het al snel ingewikkeld om snel de juiste informatie uit Analytics te halen. Persoonlijk hoop ik dat Google deze een deze dagen nog eens toevoegd maar tot die tijd zullen deze rapporten handmatig toegevoegd.

Vanuit de template galerij kunnen weliswaar een aantal rapporten geïmporteerd worden maar dit gedeelte is helaas nog niet heel geweldig. Een groot voordeel is echter wel dat GA4 veel beter is om dieper in de data te gaan als je hiervoor aparte rapporten wilt maken.

GA4 inrichten

Welke data wilt u van uw website weten?

Ik zal zorgen voor correcte implementatie van tag's in GTM en eventueel andere plekken. Voor sommige dingen is het handig dat de dataLayer correct geïmplementeerd wordt. Veel dingen kan ik zelfstandig uitvoeren maar heb niet van ieder CMS of webshop systeem kennis. Hierbij is het handig dat uw developer dit doorvoert. Ik zal in dat geval direct met uw developer kunnen schakelen om dit voor elkaar te krijgen.

De migratie van de bestaande Google Analytics naar GA4 is noodzakelijk. De meeste dingen kunnen vooralsnog routinematig in een korte tijd worden doorgevoerd. Voor wat meer complexere website zoals webwinkels is het wel eerst nodig dat de dataLayer wordt aangepast zodat alle doelen op dezelfde manier blijven werken.

Ik kan u helpen met Google Tag Manager vraagstukken, Google Analytics, Data studio en het implementeren in verschillende adverteerprogramma's. Met in het bijzonder te noemen Google Analytics, GA4, Google Ads, Bing ads en Facebook Ads.

U kunt mij ook inhuren voor uw bureau. Hierbij kan ik geheel whitelabel of onder uw naam deze werkzaamheden voor uw klanten uitvoeren.

Contact

Contact

Ganeshastraat 17,
1363 XA Almere

Volg mij